Minggu, 21 September 2014

TIPS MEMILIH DAN MENGOLAH KERANG


1
Kerang, hewan laut bercangkang, mempunyai kandungan protein yang tinggi, disamping mineral seperti zat besi, seng, kalsium, yodium, dan selenium.
2
Kerang dapat dimasak dengan atau tanpa kulit. Jenisnya bervariasi, diantaranya kerang bulu, kerang darah, kerang hijau, kerang kepah yang disebut juga dengan kerang tahu atau kerang putih, kerang kampak (scallop), dan tiram.
3
Pilih kerang yang hidup dan segar. Tandanya, cangkangnya akan tertutup dan menutup sendiri bila diketuk.
4
Kerang dijual segar bercangkang atau segar kupas. Kerang yang sudah dikupas terasa kenyal dengan lendir jernih.
5
Rendam kerang bercangkang dalam air bergaram, simpan dalam wadah tertutup di tempat gelap agar kotoran luruh. Sikat cangkang kerang di bawah air mengalir sehingga kotoran terbuang. Pegang kerang dengan tangan, lalu keluarkan dagingnya dengan menyelipkan pisau kecil di antara cangkangnya.
6
Kerang lezat direbus atau dikukus, utnuk mendapatkan rasa kerang rebus yang prima, rebus kerang dalam air mendidih yang sudah dibubuhi garam. Serai, daun salam, dan lengkuas, di atas api yang sedang.
7
Untuk mendapatkan rasa kerang kukus yang lezat, rendam kerang segar dalam air yang sudah dibubuhi garam, bawang putih dan jahe yang dimemarkan, selama 15 menit dan kukus selama 20 menit hingga matang.
8
Sambal cocol untuk kerang rebus atau kerang kukus bisa sambal botolan khusus untuk seafood. Tapi untuk rasa yang lebih istimewa, coba aduk 2 sdm nanas parut, 2 sdm sambal botolan rasa pedas manis, 1 sdm mentega kacang botolan, dan 2 sdt air jeruk limau.